dinsdag 19 december 2017

Wat karakteriseert ‘partnerschap’?

Is ‘partnerschap’ zoiets als een bloemvorm… :
er zijn duizenden types van en je kan ze op dezelfde manier in subcategorieën onderbrengen?

Zo gezien, is de ene vorm uiteraard niet ‘beter’ dan de ander.
Is een composiet beter dan een kelk*?
Nee toch?
Is een privé-activiteiten-georiënteerde-vriendschap beter dan een werk-gerelateerd-samenwerkingsverband*?
Is een windbestoven bloem beter dan een insecten-bestoven bloem*?
Is een ‘liefde-in-natura’ bestoven partnerschapsvorm beter dan een ‘geld’ bestoven partnerschapsvorm*?

               * ( of vice versa)

Vreemde vragen?
Uiteraard.

Hoe kom ik hier op?
Nou, veel van wat ik om me heen zie wat onder mensen als een ‘partnerschap’ constructie wordt aangemerkt, zou ik op basis van wat ik er zoal van meemaak, helemaal niet het predicaat ‘partnerschap’ geven.
Net zomin als ik de verschijningsvorm van een plantenwortel een ‘bloem’ zou noemen.. ook al bestaat het in beide gevallen inderdaad uit ‘plantmateriaal’.

Hé…!
Uiteraard kán ik iets erg cruciaals over het hoofd zien.
Wie weet ís mijn bloemanalogie volstrekt niet van toepassing op deze context!?
Wie weet schórt er iets héel erg aan mijn observatie en determineervermogens?!
Wie weet, ís het op een Universele Schaal gezien een volstrekt zinloze exercitie om hier, zo over na te denken?!

Toch is voor mij het feit dat een of meerdere mensen een verschijnsel een bepaalde naam geven, voor mij niet genoeg reden om ermee akkoord te gaan dat die naam de lading ook erg goed dekt van hoe de onderdelen zich in het geheel in de realiteit van de dagelijkse dag tot elkaar verhouden.

Regelmatig dekt ‘ loopgravenoorlog’ of ‘ tot de tanden toe gewapende ‘vrede’’, de realiteit van wat ik ervan meemaak een stuk beter. Of ‘compleet langs elkaar heen leven’ en ‘parasitaire exploitatie’

Dat zijn ook relatievormen… !
Dat zie ik heus wel.
Die kunnen ook bevrediging geven en ook een rol spelen in het ‘voortbestaan van de soort’.. !
(He, waarom zouden zoveel mensen anders deelnemen aan dergelijke relatievormen….?)
Maar ‘pártnerschap’?
Gek he, maar dáar heb ik dan toch een duidelijk ander beeld aan karakteristieken bij, die ik me ook nog eens in duizenden verschijningsvormen kan voorstellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten