maandag 19 februari 2018

opruiming

(zin 1) "Minder regels, meer bij-zinnen."

(zin 2) "Minder woorden, meer overdragen."

(zin 3) "Het leven in 1 zin, is het leven in zin 1."

"Some people interpret the Universal Law of Attraction as an order form you need to fill in*.
But what if they have mixed something up and it's : a form of order, you need to fill in**."

*= bestelformulier ( 1x aankruisen en details invullen en dan afwachten tot het ultiem gewenste aan de deur geleverd wordt)

** = manier van ordening (waarbij 'zelf invulling aan de orde' geven, (op zijn minst ook) aan de orde is)


(Wat er met 'Like attracts like' zou kunnen worden bedoeld, kan zo op totaal van elkaar verschillende manieren worden begrepen.)

---
Ik zette me vanochtend aan een opruimtaak.
In een koffer had ik een jaar geleden al mijn aantekenboekjes en dagboeken van een paar jaar bij elkaar gestopt.


De inhoud van die koffer heb ik maar eens gespreid om door te vlooien...: 'wat kan ervan weg'?


Na mijn studie omgangskunde deed ik iets soortgelijks met alle aantekeningen die ik van vier jaar HBO studie bewaard had. Ze werden bijna allemaal weggegooid bij de eerstvolgende verhuizing.

Ik blader het nog een keer allemaal diagonaal door en zie voor mijn geestesoog de projecten en concepten waar ik mee gespeeld heb en de situaties waarin ze 'tot leven kwamen'.
Ik bekijk schetsen van verbeeldingen en beschrijving van kronkelende wegen in mijn gedachten en gevoelswereld. 
In potlood, in pen... soms leesbaar.. vrij vaak: een heel stuk lastiger te ontcijferen.

Ik zag wel een beetje tegen de taak op.
De relationele omstandigheden waarbinnen al deze fraaie levensthema's en bespiegelingen werden uitgediept waren op zijn minst 'erg uitdagend' te noemen.
Maar ik kon het aardig emotioneel neutraal doorbladeren en zo hier en daar glimlachen om de fraaie woordspelingen met een hoop (van mijn opgedane) wijsheid er beknopt in gevat.
De toewijding, dat als het dan allemaal  nou niet bepaald 'prettig' verliep om er dan tenminste voor mijzelf maximaal leerrendement uit te halen, druipt van de pagina's af.
Net als de toewijding om mijn uiterste best te doen om die inzichten te vertalen in bruikbare suggesties in de samenspel-praktijk van alledag.

De samenvatting van het hele pakket, vond ik op de openingspagina van een boekje op A5 formaat.
Het zijn de regels bovenaan dit blogstukje.

Ik heb een handvol dagboeken gehouden, een paar losse pagina's van mooie ideeën en een paar foto's gemaakt van mijn geestdriftig gevulde krabbelpagina's.
3/4 van het volume zit nu in de oud-papierbak.

De werkelijke waarde van het verzamelde materiaal, zit ergens anders.
Die is niet in tijd, geld, kilo's of aantallen geproduceerde pagina's uit te drukken


Wie weet, kon ik het daarom ook vrij 'neutraal' door mijn handen laten gaan en er nu fysiek afstand van doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten