donderdag 17 mei 2018

Het paradepaar

Ik heb het voorjaar tot volle wasdom kunnen zien komen, op de heuvel en in de vallei , rondom mijn tijdelijk verblijfplaats in Frankrijk.
In slechts een paar weken tijd, is al het groen werkelijk prachtig uitgelopen.
De boeren hebben hard gewerkt op het land: voorbereiden, zaaien, poten en de dieren weer in de weides te laten.

Van alle seizoensfenomenen fascineert de enorme  schoonheid en speed-of-light groeikracht van een vers ‘voorjaar’ me ieder jaar weer.
Zo’n bombastisch crescendo van de natuur  nog weer eens in een prachtig heuvelachtig gebied in Frankrijk mogen meemaken, is .. erg fijn.

Zelf ‘Food (For Thought)’ producent, heb ik de afgelopen weken ook hard gewerkt om ‘het land’ op de komst van een nieuw groeiseizoen voor te bereiden.
Ook ik heb (ideeën) gezaaid in de mij in beheer gegeven metafysische velden.
Er ligt nu een prachtig volstrekt organische gegroeid tapijt van prachtige ‘sappige’ gevarieerde Oblique Techniques.

Maandagochtend liep ik die Oblique Techniques allemaal eens langs en constateerde tevreden hoe mooi het erbij staat.
Alles wat ik er zie, is vol levenslust en potentie.

Twee Oblique Techniques sprongen echter krachtig naar voren.
Ik keek naar ze en wist: “Samen verzetten die twee ‘bergen’! Wat een kracht!”

Ik nam het coup de coeur paradepaar van de huidige ‘stal’ mee en bij mij aan de keukentafel toverden we samen in een uurtje een fraai reisplan tevoorschijn, wat ik helemaal voor me zag.
Ook, omdat het zo prachtig mooi aansluit op al het voorgaande… en…..het wezen van het oorspronkelijke plan voor 2018 met de oblique techniques, prachtig weergeeft en raakt.

Simpel.. weinig woorden.

 

















Tijdens een kleine pauze, na het maken van de schetsen, realiseerde ik me hoe mooi complementair en kerngezond de twee binnen het paar zijn.

De een is bijna volledig een ‘yin’… de ander is bijna volledig ‘yang’.
Kijk zelf maar eens!

Maar wel een ‘yin-en-yang’ die in dezelfde toonsoort spelen, op dezelfde ‘golflengte’ staan afgesteld. De neuzen dezelfde kant op hebben staan.
De een sluit de ander niet uit, maar ze versterken elkaar.
Ook al functioneren ze ieder op zich prima, de combinatie van de specialiteiten maakt het ensemble nog krachtiger, effectiever.

Ook realiseerde ik me.. en dat vond ik wel grappig, dat deze ‘yang’ helemaal niet in de officiële stal van de oblique techniques staat!
Ook al was hij wel als een briljante ‘bonus’ oblique technique naar voren gekomen, afgelopen zaterdag.

Hij staat op het blog (wat meer de meanderende yin-component is van dit project), ‘achter de schermen’ van de to-do-lijst met oblique techniques, (wat meer ‘yang’ is aan het project).
Met het beeld van de ruiter, geheel achter de schermen van een ridderoutfit, op een paard, vond ik dat wel even grappig om op te merken.

Zo vormt het ‘paradepaar’ in de context van het online project ook nog eens fraaie belichaming van het yin/yang teken ( symbool van energetische dynamiek: het leven).

Ik kreeg op dinsdagochtend nog een bonus door met het paradepaar te spelen, die me deed lachen.

Mijn aandacht werd getrokken naar een paar kenmerken die me de dag ervoor nog niet aan het stel waren opgevallen.
  • beide kernen zijn precies even lang ( 8 tekens) 
  • beide beginnen en eindigen op ‘hetzelfde’ ( GE …… D)

        ( GEELROOD en GEENGELD)

Ik schoot enorm in de lach toen ik dat woord en letterspel nog wat verder doorvoerde.

Er zit gewoon een ENGEL in GEENGELD, die de eindjes (GE) en (D) prima aan elkaar weet te knopen!

Wie ook de engel recht voor zijn snufferd kan zien als  ‘geen geld’  als nader te beschouwen fenomeen in beeld verschijnt, beschikt in ieder geval over….. (spel-)inzicht …… toch?

Onweerlegbaar, volstrekt lineaire, door iedereen met ogen in zijn hoofd waar te nemen…feitenmateriaal… met basisschoolkennis van ‘spellen’ en verbanden tussen fenomenen aanbrengen/opmerken.
ha, ha.. het ‘ensemble’ in full swing!

O ja…
( Hoe langer je kijkt, uit verschillende kijkhoeken, hoe meer je ziet)

Beide complete vraagstukken zijn samengesteld uit evenveel woorden ( allebei ook weer 8!)
En kennen hetzelfde ‘format’, als de ‘kern’… de eerste twee woorden zijn in beide gevallen even lang (3, 2 tekens) en het laatste woord ook (4 tekens)….. drie.. verschillende waarden.

(En nee,  die congruentie heb ik niet bewust zo in elkaar gepuzzeld… ik neem waar dat het spontaan zo prachtig synchroon is gegroeid.)

Hóog-acht-end,

;-)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten