vrijdag 22 december 2017

Bewust ‘wat-dan-ook’ v.s. onbewust ‘wat dan ook’

Dit is een aardige 'oblique technique' oefening om uit te vinden welke p.r.-waarde en graad van begeerlijkheid  ‘bewust’ (samen-)leven in de werkelijkheid van jouw beleving heeft.

Vol deze zinnen naar eigen inzicht op de stippellijnen in:

Als iemand bewust mij ……….. (X); dan ervaar ik dat (over het algemeen) als ……..(Y)
Als iemand onbewust mij ……….(vul exact dezelfde X in);  dan ervaar ik dat (over het algemeen) als…….(Z)

Daarbij mag je echt alles geheel naar eigen inzicht invullen…. Y en Z kunnen gevoelens zijn, meningen, oordelen, een cijfer, een kleur, een tekening, een geluid, een lijfelijke uitbeelding.. wat je maar wilt, wat je maar verhelderend lijkt. De oefening eerlijk en met volle aandacht doen, aan de hand van concreet beleefde eigen voorbeelden, is wel een pre.
Niemand hoeft het te zien.

Herhaal die oefening een keer of 10 met andere setjes X-en die doorgaans als ‘van-grote-waarde/voedend’ worden beschouwd in een relatie.

Herhaal die oefening dan nog een keer of 10 met andere setjes X-en die doorgaans als ‘onprettig/ondermijnend’ worden beschouwd in een relatie.

Kijk dan eens naar de circa 20 setjes die je zelf hebt gemaakt en bekijk het patroon wat daaruit naar voren komt, over ‘bewuste’ acties versus ‘onbewuste’ acties.

Trek (bewust en/of onbewust, naar keuze ;-) ) je eigen conclusies.

De smaak hiervan te pakken gekregen?

Omgekeerd is ook informatief:

Als ik  iemand bewust ……….. (X); dan ervaar ik dat (over het algemeen) als ……..(Y)
Als ik iemand onbewust ……….(vul exact dezelfde X in);  dan ervaar ik dat( over het algemeen) als…….(Z)

Voor de echte dare-devils van de relationele ontwikkeling is er deze hot-and-spicy-variant waar je (eerlijke) feedback vraagt aan iemand op wie je bepaalde X-en met enige regelmaat loslaat.

Als ik jou bewust ……….. (X); dan ervaar jij dat (over het algemeen) als ……..(Y)
Als ik jou onbewust ……….(vul exact dezelfde X in);  dan ervaar jij dat( over het algemeen) als…….(Z)


(-:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten