woensdag 17 januari 2018

de alchemist

Als het een synchroniciteit is wanneer twee (of meer) gebeurtenissen zich (zo goed als) simultaan voordoen, die heel erg net elkaar overeenkomen ... welke naam zou dit fenomeen dan hebben?

Zo'n 10 jaar geleden nam ik afscheid van mijn werk in Nederland.
Ik stond op het punt een behoorlijk andere koers te gaan varen door naar Frankrijk te emigreren.
Bij die gelegenheid kreeg ik een boekje cadeau van een aantal bevriende Nederlandse boekminnende vrouwelijke collega's:
De Alchemist, van Paulo Coelho.
(Ik las het met plezier als een leuk liefdes-en reisverhaal)

In 2012 kreeg ik, in Frankrijk een boekje (opgestuurd) uit Nederland.
Ik zat midden in de aanloop naar een behoorlijke andere koers varen in mijn leven, weer 'alles' achterlaten en opnieuw beginnen op een heel andere manier.
Ik kreeg het van een Nederlandse boekminnende vrouw.
Hoewel ik een boek maar zelden 2 keer lees, las ik het.
Het leek een heel ander boek dan bij eerste lezing.. zo toepasselijk met waar ik me middenin bevond!
(Ik las het met plezier, als een boek met diepere levenswijsheden)

Vandaag staat er een Nederlandse boekminnende vriendin op de stoep met 2 tassen met boeken die ze weg wil doen (maar waar ik de komende weken nog wel een duik in kan nemen, voor ik ze op mijn beurt doorschuif de naar de volgende liefhebber van Nederlands leesvoer, hier in Frankrijk).
Wat tref ik erin aan tot mijn grote verrassing..... ?
De Alchemist van Paolo Coelho!
Duidelijk geschonken aan die vriendin, door vriendinnen van haar, getuige een handgeschreven berichtje, gesteld in... het Frans!
Ik bevind me.... net als de vorige twee keer dat dit boek mij werd aangeboden, op een punt in mijn leven waarop ik nogmaals 'alles' achter ga laten voor weer een heel andere fase.
Ik begin erin te lezen en zie zelfs in de eerste 10 bladzijden alweer nieuwe invalshoeken .

Hoeveel uitgaven er gemaakt zijn van dit boek?
Geen idee. Zoek op Alchemist Paolo Coelho en je ziet een veelheid aan coverplaatjes......
In mijn geval heb ik nu drie keer op soortgelijke momenten in mijn leven een zachte cover uitgave met hetzelfde plaatje voorop in handen gespeeld gekregen.
(paars, met een planeet in de lucht boven 3 piramiden en een silhouet van een persoon met een staf)

Als dit fenomeen nog geen naam heeft stel ik voor het een alchemiciteit te noemen!

(-:

P.S. van een paar uur later

Het boek is weer uit.
Ik moest wel lachen toen ik op bladzijde 130 ( kort voor het einde) las:
Er is er een ( ... een Arabisch spreekwoord....)  dat zegt:  "Alles wat een keer gebeurt, hoeft niet nog eens te gebeuren, maar alles wat twee keer gebeurt, gebeurt beslist een derde keer."

De hoofdpersoon van het verhaal vindt trouwens, na lange omzwervingen, de schat die hem in het leven van zijn legende beloofd was. Waar?  Nou...... op zijn geboortegronden.....

Wat me ook deed glimlachen was een stukje wat ik totaal vergeten was uit het voorwoord van de schrijver.
Daarin was het de 'simpele monnik' die een volstrekt niet serieus te nemen of belangwekkend lijkend kunstje kon (jongleren met sinaasappels....ofwel: een dynamisch handig spel met natuurproducten), die het lukte om de gewenste verandering door te voeren.. (liefdevolle uitwisseling met groot genoegen)
Nadat rijen van mensen met hoogdravende zeer belangrijk geachte culturele uitingen.... dat niet voor elkaar hadden gekregen.

1 opmerking: