woensdag 24 januari 2018

onderdompelen

Gisteren bekeek ik twee dingen met een hoge mate van synchroniciteit.

Het ene was een uitzending van Vroege Vogels op de BVN.
Het andere een e-mail die ik had gekregen.

Vroege Vogels is in zijn aard een programma waarin de moderne mens uitgenodigd wordt om zich eens onder te dompelen in andere aspecten van het dagelijks leven in Nederland dan de cultureel menselijke; namelijk: het Nederland van planten en dieren.

Het programma laat zien wat er gewoon al de hele tijd is ( als factor een rol meespeelt in onze eco-habitat) , zelfs al zien we het niet, beseffen we het niet, kennen we het niet en begrijpen we er maar weinig van.
Dan valt er, door iedereen die de moeite neemt zich eens in een andere 'cirkel' onder te dompelen en daar rustig en kalm te bekijken wat er zich aandient, .met de eigen gebruikelijke zintuigen van alles waar te nemen.

Zo was er het voorbeeld van de neushoornkever.
Die leeft zijn hele leefcyclus in composthopen en dus zijn er maar weinig mensen die hem in actie zien.
Een argeloze mens die om een of andere reden toch 'even' in zo'n composthoop moet wezen, zou kunnen denken dat hij bij die gebeurtenis wel 5 verschillende diersoorten heeft gezien:

  • een minuscuul bruinig zacht wezentje
  • een wat groter zacht wezen
  • een groot dik vet wit wezen, met veel ruimte in zijn vel
  • een groot bruin insect
  • een andere groot bruin insect met een hoorn op zijn kop

Een mens die langer meemaakt wat er in die composthoop gebeurt, zou kunnen ontdekken dat dit allemaal stadia zijn van een en dezelfde diersoort en dat de laatstgenoemde 2, de variant mannetje en vrouwtje zijn.

Ook aardig was het gebruik van cameratraps door het programma heen.
Met dat hulpmiddel hoef je zelf niet 24 uur stil te zitten op een plek in de hoop ( met matig voor de nacht geschikte zintuigen) te kunnen vaststellen welke grotere dieren er zitten ( die e jou op 1 km afstand ruiken en dan mogelijk liever een ommetje maken....). Zodra er beweging gedetecteerd wordt, gaat de camera met nachtzicht lopen en dan ga je later wel eens kijken wat dat dan was.
Bewijs geleverd.

Het onderdeel waar ik voor deze blogpost op in wil zoomen is het item over snorkelen in de plas.
Een groep volwassenen mocht met de boswachter mee om in een grote, best diepe (8m) plas te gaan snorkelen.
Normaal gesproken is dat deel van een natuurgebied niet open voor bezoek.
En .. zo zeiden ook de deelnemers.. bij 'snorkelen in een Nederlandse plas' zijn de verwachtingen niet erg hoog gespannen. "Dat is zo troebel, daar zie je toch niks?" somt de publieke opinie wel aardig op.
(Ofwel.. 'dat kan niet, dat mag ook niet en er valt ook 'niks' bijzonders te beleven.....')

Maar, als je het item bekijkt, blijkt er toch heel wat meer te zien en te ervaren, door wie zich er wel (' goed uitgerust' ) in onderdompelt.
Merk op hoe ' je onderdompelen en rustig smorkelend rondkijken', een nogal andersoortige activiteit is dan woest spartelend en spetterend borstcrawlen of al rondspringend op de modderige bodem je voortbewegen.....met nogal andere effecten op wat je zult kunnen gaan waarnemen.

Wat mij opviel was de dame die er verslag van deed hoe zij zich voelde bij de activiteit: ' Zen'....
Ofwel helemaal innerlijk tot een vredige rust gekomen.
(Lees daarbij haar lichaamstaal eens en je ervaart hoe ' ongelooflijk bijzonder' zij dat vond om mee te maken!)

De synchroniciteit waar ik in dit blog stukje over schrijf, zit hem in de beschrijvingen van de diverse personen van wat ze onder water ( ondergedompeld in dezelfde plas, tijdens hetzelfde uur) zoal zagen.

De een, een dame, beschrijft het heel algemeen in de orde van er waren heel veel verschillende groene planten, slierten, stengels, maar ook bollen.

Een man weet kennelijk veel van de plantennamen en noemt er diverse bij naam en toenaam.

Als kijker zie je ondertussen ook onderwaterbeelden uit die plas, genomen in datzelfde uur.
Dus jij ziet zelf ook een groene plantenbol, op het moment dat daarover gesproken wordt.
Wie weet, zie jij ook een 'witlobbig fonteinkruid' ( ik verzin nu even een plantennaam) op het moment dat die man zegt dat hij dat zag.... .
Maar ja.. als je niet weet wat 'witlobbig fonteinkruid' is, is de kans dat je denkt ' ach, dat zal wel' wat groter. Als de cameraman toevallig helemaal geen 'witlobbig fonteinkruid' heeft gefilmd en degene die de montage van het item in elkaar zet denkt ' ach, het zal wel..., ik laat gewoon 6 verschillende planten zien, daar zit wat hij opnoemt vast wel bij..... tja....
(ik zeg niet dat het zo gegaan is (!) .... ik heb geen idee over welke planten die man het had, ook al hoorde ik wel aan zijn stem dat hij er zelf vertrouwen had te weten waar hij over sprak.
Maar ( met proceskennis) besef ik wel dat de kans verwaarloosbaar klein is dat hij de beelden heeft gemaakt waar in de montage van het item mee aan de slag is gegaan. Hoe belangrijk het totale team van Vroege Vogels het vindt om helemaal accuraat te zijn en die 3 seconden qua beeld en geluid exact goed te synchroniseren (en de info te checken met een determinatieboek).. daar kan ik alleen maar naar gissen.
Ik weet wel: dat is nogal veel werk voor 3 seconden in de eindmontage!

Afijn.....

Dan nu naar een andere dame die inging op een uitnodiging van mijn kant om zich onder te dompelen in een stroom van bewustzijn en mij  gisteren via de e-mail verslag uitbracht van wat zij daar had gezien.

Het is iemand die ik niet persoonlijk ken, we hebben elkaar nooit in levende lijve ontmoet, maar we delen een interesse in het actief  opzoeken en verkennen van de 'innerlijke wereld' van het bewustzijn ( en de relatie die dat heeft tot de buitenwereld).
Veel mensen hebben de indruk (vanwege dat woordje innerlijk) dat het om een afgescheiden-van-de-rest terrein gaat, een soort ' reservaat' ( of dump/vuilstort, in sommige gevallen) wat verder nergens mee in verbinding staat, waar ook niemand verder in mag komen.
Maar een beetje bewustzijns-ecoloog is zich ervan bewust dat al het bewustzijn met al het bewustzijn in verbinding staat, het is een groot bewustzijns-energetisch-dynamisch-eco-systeem.

Ik had haar gevraagd of ze zin had om zich onder te dompelen in het proces waar ik de afgelopen week mee bezig was geweest en mij te vertellen wat ze daarvan kon waarnemen.
Ze had er van mij niets inhoudelijks over gehoord. Over de e-mail hadden we een week 'complete radio-stilte' gehad.

Ze ging op de uitnodiging in en dit is wat ze terugschreef:

"Mijn eerste reactie was 'oh, dat kan ik niet' maar was dan toch nieuwsgierig en in een flits zag ik iets van een beweging (nog vaag en grijs) Heb later nog een keer opnieuw geprobeerd en toen kwam er groen, heel helder alsof er veel water aanwezig was. Ook zag ik rood-bruin-zwart aardekleur en moest denken aan kleine authentieke baksteentjes. Daarna kwamen er mooiblauwe bewegende slierten energie. Deed me denken aan waterfeeën.
Het deed allemaal nogal mystiek/sprookjes achtig aan 
toen kwam er een donkerder stuk alsof er een zwarte modder plek was, langwerpig. het schrok me af alsof ik geen zin had 'eraan te beginnen' maar op één of andere manier ging het moeiteloos(met 1 ademhaling)  over in het volgende en zag ik nog een paar bewegende voorwerpen die me deden denken aan een waterrad."

Ik liet haar beschrijving even op me inwerken en mailde haar een paar minuten na het lezen ervan:

"Nou.... ( zonder in te gaan op vertrouwelijke informatie van deze klus)....
Ik ben met een energiewerkklus bezig geweest met/voor een groep mensen die samen een 'groene' gemeenschap vormen ( op duurzaamheid en natuurlijke organische ontwikkeling gericht) 
Ergens aan het  begin van dat proces ontwierp ik een flyer voor ze waarop ( o.a.) een rood-bruine-zwarte aardekleuren bakstenen muur staat afgebeeld (!)
(Ingegeven omdat hun eigen ontwikkelwens is om bestaande muren af te breken) 
Een volgende beeld wat ik ze stuurde, (waar ik de muur maar even uit had weggehaald) bevatte bollen met daarin slierten energie, die, uitgevouwen, meerdere archetypische figuren met magische krachten uit verhalen voorstellen.
Die figuren waren origineel waterachtig blauw toen ik ze van internet haalde maar ik heb ze in paars getransformeerd.(Dat plaatje kun je online zien)

Het 'modderige' deel van het ontwikkelproces waar deze mensen in zitten draaide in zijn essentie om de vraag ' heb ik zelf zin om deze klus te beginnen' , met daarbij de volgende ademteug het antwoord ( van alle betrokkenen) : " nou nee.. niet als het zo hoekig en rechtlijnig vormgegeven is".

Mijn 'kijkhoek' voor ze, handreiking/speelsuggestie om uit de 'modder' te komen en de boel op eigen kracht te verhelderen is praktische kennis van  'energetische dynamica' actief gebruiken.. waarvoor ik een waterrad wel een aardig beeld vindt
(Vooral als je bedenkt dat ik veel van mijn inzichten over het gebruik maken van de krachten in onze natuur, op een werkende watermolen heb opgedaan... en innerlijk energiewerk met de ronddraaiende chakra's energie-en informatie verpompende centra ook wel wat van een waterrad heeft.. water en bewustzijn hebben ook duidelijk erg veel met elkaar, zou ik zeggen )

Kortom...... wat jij waarnam ervan, intuned..... vertoont grote overeenkomsten met wat ik ervan heb gezien en mee-gemaakt!
Leuk he.. spelen met bewustzijn?! ( in the age of Aquarius) "

Natuurlijk is het eenvoudig om te denken' dat zal wel' of... 'ach, als je maar vaag genoeg blijft, kun je in alles zien wat je maar wilt zien'. Allemaal 'waar'.
Toch vond ik het wel heel frappant dat zij het over bakstenen had, waar er ook echt een bakstenen muur verbeeld was in de eerste flyer die ik ontwierp en  'waterfeeën' had.
Natuurlijk kun je zeggen.. het waren geen waterfeeën.. het zijn superhelden......
En inderdaad ' witlobbig fonteinkruid' is wat anders dan ' blauwgeaderd fonteinkruid' ( ik verzin maar even twee namen!) als je het in super-detail determineert.
Maar ja..... ze hebben toch wel heel erg veel kenmerken met elkaar gemeen ( mensachtige figuren die kunnen vliegen van een hogere orde-bewustzijn)...... 

Wie weet, is zij bekender met vertellingen over waterfeeën dan met superhelden!
En als je iets een naam moet geven, omdat je gevraagd wordt een 'beeld' van een minder bekende habitat in woorden te beschrijven.. dan beschrijf je het in woorden en fenomenen die je kent.. want woorden en fenomenen die je niet kent.... die kun je niet gebruiken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten