donderdag 8 februari 2018

ezelsbruggetje

Onocentaurisch binnenpretje aan de poort van de school.

"Via LEZEN kan 'n ezel die geletterd is tot groot zelfinzicht komen, als hij bereid is alles wat hij van voor tot achteren al kent, ook eens totaal van eens compleet van de andere kant te bekijken."

Wat een onzin?
Welnee.. een prachtig klein lief stevig small ezelsbruggetje, waarmee je de poort naar innerlijke wijsheid gemakkelijk en snel opent, nadat je met een lach een (diepe!) bewustzijnskloof soepel bent overgestoken.



Voor wie het niet gelooft: draai de letters van het woord lezen maar eens compleet om.
Daar is 'n ezel!
Hij was er altijd al.. zonder dat je het waarschijnlijk in al die jaren dat je het woord lezen las, ooit werkelijk hebt gezien, omdat je hem aan het 'achtereind' niet zo gauw herkent had?

Het vermogen trainen om dingen die je ziet ook eens soepel van een geheel ander standpunt, totaal van de andere kant te kunnen bekijken en dan 'terug te werken' .... kon nog wel eens het verschil maken tussen 'geletterd' (kunnen lezen en schrijven) en 'begaafd' zijn.. allerlei fenomenen soepel (naar ook observeerbare waarheid, mits je de moeite neemt zo te kijken) te kunnen doorzien.



(Dit ezelsbruggetje is trouwens een kleine speelse ode aan Frank van de Goot, forensisch patholoog. Een unieke zeer begaafde man die met enorm veel kennis van zaken diepgaand inzicht vanuit de 'achterkant van het leven' weet te peuren
( die er al steeds in 'geschreven' stonden, als je maar besef hebt van alle elementen waar je, met gepaste aandacht, naar kijkt en in welk verband ze staan) .
Hij lost puzzels en raadsels op waar maar weinigen 'zin' in hebben om zich zo in te verdiepen op de manier zoals hij dat kan en doet. Waarvan de antwoorden, die hij met zeer methodisch werken vindt,  de levenden wel enorm veel waard zijn om verder te kunnen. O ja.. saillante details uit zijn eigen levensgeschiedenis.. hij was op school een 'boefje' ( zijn eigenzinnige experimenten die hij zelf op touw zette, vonden weinig waarderende weerklank) en hij kreeg een fraai ( afwijkend) psychopathologisch label opgeplakt. Startte op enig moment maar zijn eigen instituut, omdat de samenwerking met gewone bestuurders bepaald niet soepel verliep.
Tja...
en dan zijn er natuurlijk 'scholen' die beweren dat ' het zo heeft moeten zijn'.
Dat hij het 'succes' is geworden dankzij de vele uitdagingen en intermenselijke frustraties die hem door' het systeem' zijn geboden.
Hmm...tja.. ach.....laat ik dat toch ook van een wat andere kant bekijken ;-) ....)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten