maandag 12 februari 2018

grijze massa

Opvallend.

Afgelopen dinsdag vertelde ik terloops twee mensen een anekdote... een ervaring die ik als student zelf had opgedaan.
Vandaag kwam hetzelfde verhaal (waar ik soms jarenlang geen nano-seconde aan denk!) weer in mijn bewustzijn naar voren.. ditmaal als geschikte parabel voor iemand anders.

Dat is wel heel veel 'herhaling' in korte tijd van eenzelfde thema!
Want daar stopt de 'synchroniciteit' niet.

Kijk ook maar naar alle recente blogposts in de afgelopen dagen waarin op de een of andere manier een 'grijze massa' een rol speelt en de natuurlijke (andere) kleur(en) die daarbij een rol spelen om van nabij te verkennen, zodat je het onderliggende patroon goed kan zien.

Kortom.. ter lering ende vermaak....:

De parabel van de vloer in het studentenhuis:

In een studentenhuis woonden eens 6 studenten, 5 jonge mannen en 1 jonge vrouw.
Op een mooie dag in het voorjaar, besloot de vrouw, die het laatst van alle bewoners in het huis was gekomen, de gezamenlijke keuken eens een flinke beurt te geven.
Ze lapte de ramen en boende de wandtegels weer glanzend met een schuursponsje.
Werkbladen, het fornuis, de koelkast, de kastjes... het werd  allemaal urenlang 'straf gekuist' en met noeste methodische arbeid (van boven naar beneden) weer geheel 'proper'.
Zeer tevreden met haar werk (want wat knapte het allemaal enorm ervan op) zag ze nog 1 punt op de agenda: de vloer.

Ze dacht:" Nu ik toch zover gekomen ben, maak ik toch ook die  grijze gemêleerde vloer maar even goed schoon, dan weet ik zeker dat alles eens goed gedaan is."

Fluitend ging ze nog een uur of twee aan het werk, op de knieën,  met emmers en sop.

Tot haar grote schrik-en-verrassing bleek de vloer helemaal niet van origine een (1) kleur te hebben!
En de kleur die werkelijk iedereen dacht dat het had, zijzelf incluis, kwam in het originele patroon niet eens voor.
Onder de 'grijze vloer' was een puntgave zwart/wit geblokte tegelvloer tevoorschijn gekomen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten