maandag 5 maart 2018

even een phil

Soms komen dingen wel heel mooi bij elkaar.

Youtube stond bij mij op 'autoplay' en trakteerde me op jaren '80 spul, als een soort jukebox, terwijl ik helemaal niet keek.
Maar, ik wilde mijn computer op 'slaapstand' zetten, om te gaan wandelen en viel midden in deze video, ergens vlak na de vierde minuut.

Ik weet dat er dan een mooie drumsolo in het nummer zit.
Daar zit sinds een paar maanden een bijzondere 'laag' aan, omdat een geluidsman me had uitgelegd welke hele specifieke geluidseffecten daarop toegepast worden om die slag zo mooi 'droog' te krijgen. ( Een soort 'begrenzer' treed in werking)
Ik besloot te kijken.


Daar werd ik getroffen door de 'timing' van Phil.
Observeer hoe hij heel langzaam de trap op komt lopen. ( berg op, met een 'bocht'*)
(daar, precies op dat punt van de oprit,  nog even een verhaal in herinnering brengt in de tekst over de eerste-en-laatste keer dat hij iemand ontmoet had....zoals ik mijn examinator slechts een keer had gezien) 
Zich zelfs omdraait ( goed achter zich kijkt)  en dan weer heel rustig verder loopt richting drumstel.
(Een groot 'bakbeest' waar hij ook 'achter gaat zitten')

Dan in maximaal 2 seconden.... gaat hij niet alleen zitten, maar pakt hij ook zijn drumstokjes (die hij nog niet in zijn handen had) en begint meteen op de juiste tel zijn (solo-) stuk te drummen.. terwijl hij ook nog 'gewoon' doorgaat met zingen.
Nergens, maar dan ook nergens versneld (of vertraagd) hij in de 'aanloop'.
Maar als dan het sein 'los' gaat... nou dan gebeurt er ook wat.

Dat moet wel flink gerepeteerd zijn, dat kan gewoon niet anders, maar wat is het van een schoonheid in de uitvoering.

Ik grinnik dan vervolgens dat het hier live-play master 'Phil Collins' is die even een fraai staaltje kalm 'invoegen op de snelweg' te zien geeft. (het blogstukje  van gisteren ging daarover)
Want.. Phil Collins kwam in een van mijn favoriete youtube-filmpjes over Oblique Techniques naar voren als iemand die nogal eens behoorlijk  'opstandig' werd van een lastige oblique technique.
En .... van een dergelijke opstandigheid was nou net sprake in de afgelopen 24 uur, nadat de oblique technique van de week naar voren was gekomen.

In a 2016 interview, Collins said of the song's lyrics:
"I wrote the lyrics spontaneously. I'm not quite sure what the song is about, but there's a lot of anger, a lot of despair and a lot of frustration."


* ok, zijn bocht ging naar links i.p.v. naar rechts ( zoals ik in mijn blogstukje) ,
maar he......observeer.....de man is Brits.. hij kijkt zelfs over zijn rechterschouder :-)
(In Engeland gaat de verkeerscirculatie andersom)



"I..... can feel it coming in the air...tonight!"
(-:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten