donderdag 22 maart 2018

passie ingeleefd verwoord en verbeeld

Gisteren hoorde ik ( min of meer met een half oor) een item op nporadio2.
Het kondigde aan dat dit jaar bij de uitzending van The Passion, ook audiodescriptie gedaan gaat worden.

Ik weet  niet hoelang de link 'vers' blijft op de digitale vaas. Via de link is een klein stukje van het item terug te luisteren .
Ik plak hier even de begeleidende tekst in de blogpost:


"Blinden en slechtzienden kunnen The Passion dit jaar met audiodescriptie volgen via NPO Radio 2!

VOOR BLINDEN EN SLECHTZIENDEN

"​In samenwerking met Stichting Bartiméus gaan we het hele verhaal voorzien van audiodescriptie", legt Wouter uit in Wout2Day. "Dat is te gek en tegelijk heel spannend. Want alles is live, ik wil me niet verspreken. We zijn nu druk bezig om het audioscript zo compleet mogelijk te maken. We vinden het belangrijk dat iedereen van het paasverhaal kennis kan nemen, en ook blinden en slechtzienden optimaal kunnen genieten van The Passion." In de uitzending is blinde-vriend-van-de-show Ferry Molenaar te gast om uit te leggen hoe fijn audiodescriptie is:"


Ik had nog niet eerder van audiodescriptie gehoord.
Uit het (hele) item werd duidelijk dat het kennelijk bij Boer Zoekt Vrouw al in gebruik was en zo kon ik er een voorbeeld van horen.
(Het aardige van het wezen van radio is natuurlijk, dat het een behoorlijk 'blinde' ervaring is.)

Het greep me kennelijk toch meer bij de lurven van mijn verbeeldingskracht, dan ik op dat moment dacht.
Ik werd vanmorgen namelijk wakker met een 'link' naar iets wat ik doe...
Het nut, de lol en de noodzaak van audiodescriptie, verschillen niet heel erg van 'resonantie-descriptie' en die analogie leek me wel wat om uit te werken.
Ik besloot dat als de nporadio2 website er vanmorgen expliciet melding van maakte, dat ik dat als een signaal op zou vatten om mijn blogpost eraan te wijden.

Et... voila.

Ik was benieuwd of er meer info te achterhalen viel over Ferry Molenaar's blindheid, omdat hij aangaf zich heel goed een voorstelling te kunnen maken van ' Yvonne's wapperende blonde haren en een bootje wat opwipt op de golven'.
Als je helemaal nooit iets hebt gezien, leek me dat een heel groot wonder.

Wat achtergrondinfo over Ferry Molenaar., laat zien dat hij met een oog nooit wat heeft gezien en met het andere maar heel weinig ( op zijn best en met veel moeite, een A4-tje).

Wat me vooral greep in het item op radio2, was dit.
Hij gaf aan dat hoe meer de audiodescripteur ( m/v/) zich werkelijk kan inleven in wat hij ziet en beschrijft, hoe beter de zeer slecht-ziende kijker/ luisteraar er zich een beeld van kan vormen.
En dat.... herken ik dan weer met een kennersoog, als dat de meerkanaals-communicatie daar ook ondersteunt wordt met 'soulspeak'..... resonantietaal.
Je kijkt dan niet alleen met de ogen van diegenen die (beter) fysiek kan zien, je trilt ook mee met diegene die zich er in kan inleven. 
Hoe meer iemand zich  passievol (ha, ha) aan de situatie kan verbinden, met een rijk  bewustzijn/weten van wat er speelt, hoe rijker de trilling. ( Trillingsbeeldtaal met een hogere resolutie... zou je kunnen zeggen)
Die 'trillingsband' wordt ook doorgegeven door de 'ether'.

Hoe meer je in staat bent mee te trillen met wat die ander ' trilt', hoe meer je werkelijk een goed trillingsbeeld hebt van wat die ander aan dezelfde situatie beleeft. 
Zelfs.. over de dingen die niet in woorden beschreven worden en niet erg tot uitdrukking gebracht worden in grotere zichtbare expressies van de lichaamstaal.
(Ja.. dat is het 'empathisch vermogen'.)

Wat is er nodig?
Een 'descripteur' die zich met zijn volle, relatief ontspannen aandacht (bij voorkeur live) aan een situatie verbindt die bereid is zijn impressies te delen.
Iemand die ook 'weet' van het gebeuren wil hebben en bereid is het voldoende, relatief ontspannen,  aandacht te schenken.. om de impressies in zich op te nemen/ door zich heen te laten 'stromen'.

Twee mensen dus, met relatief ontspannen aandacht aan een-en dezelfde situatie verbonden.
(Meer niet.)

Je ziet sporen van dat informatieoverdrachtssysteem via resonanties in werking, (als je weet waar je moet kijken), ook in de aflevering van Je Zal Het Maar Hebben.
Daar is Ferry de 'descripteur' en Valerio degenen die 'weet' wil hebben ( en jij als kijker trouwens ook)
Ferry voedt.....in de onzichtbare wereld, Valerio met resonatiedescriptie van wat hij weet, hoort, voelt en kan (excellent richtinggevoel, navigatie-ervaring met beperkt zicht) om samen heelhuids met plezier de studio's te kunnen bereiken.
Had Valerio dezelfde bril en stok bij zich gehad, maar werd hij vergezeld door een 'ziende'..... dan had hij een heel ander (veel minder rijk)  'weten' over stoklopen, oversteken, paaltjes omzeilen enzo opgedaan.
En echt niet alleen omdat de ziende persoon dan niet had kunnen vertellen waar de ribbeltegels liggen in de trottoirs!

Er valt nog veel meer over te zeggen.
Dat zal wel komen omdat ik zo enthousiast ben over het onderwerp... informatieoverdracht, direct via resonanties.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten