De oblique
technique van deze week gaat over expert advies.
Meer in het
bijzonder, gaat het over de ontvangcapaciteiten
om iets nuttigs met goed (dan wel
waardeloos) advies te kunnen doen.
Graag licht ik dit
toe vanuit mijn expertise op het gebied van informatiemanagement in een hoogdynamische (= zeer veranderlijke) omgeving.
Waarom?
Omdat ik voluit
besef dat het proces wat wij ‘leven’ zijn gaan noemen, een belangrijke informatiemanagementscomponent
kent die door maar weinig mensen gerealiseerd wordt.
Het is niet heel
moeilijk te begrijpen (hoop ik):
- Wie een lezer is ( leeswarengebruiker), kan best lid zijn van de bieb, maar is daarmee nog niet automatisch een expert in de opzet van het informatiebeheer en terzakekundig onderhoud van de collecties.
Toch hebben vrij
veel mensen moeite met het in hoge mate zeer vergelijkbare concept te bevatten:
- We zijn allemaal levers, (leefwarengebruikers). Dan ben je wel (automatisch) lid van de ‘levende zielen club’.Maar dat je bezoeker en gebruiker bent van het ‘leven’ maakt iemand nog niet automatisch ook een expert in de opzet van leef-informatiebeheerssystemen!
Nou hoeft dat ook niet…. op middelgrote
bibliotheek in een stad van 100.000 inwoners, zijn er zo’n 50 tot 80
bibliotheekmedewerkers. Daarvan heeft het gros ook geen idee heeft van alle
inns en outs van de opzet en het beheer…. ook al spelen ze allemaal wel een
heel cruciale rol bij het uitvoeren van diverse beheerstaken.
Er zijn op zo’n maat bibliotheek dan wellicht een stuk of 5 tot 10 die het dynamische systeem volledig doorzien en nuttige (structurele) ingrepen kunnen doen, mochten er ingrepen in de basisopzet nodig zijn.
Er zijn op zo’n maat bibliotheek dan wellicht een stuk of 5 tot 10 die het dynamische systeem volledig doorzien en nuttige (structurele) ingrepen kunnen doen, mochten er ingrepen in de basisopzet nodig zijn.
Toch… basiskennis
van de opzet van een zeer open en dynamisch informatiebeheersysteem voor
iedereen die er met zijn vingers aanzit, is elementair!
Klassen vol zesjarigen die nauwelijks kunnen lezen, worden al wegwijs gemaakt in hoe het boekenwalhalla werkt en hoe ze ermee om moeten gaan.. in hun eigen belang en het belang van alle andere gebruikers.
Klassen vol zesjarigen die nauwelijks kunnen lezen, worden al wegwijs gemaakt in hoe het boekenwalhalla werkt en hoe ze ermee om moeten gaan.. in hun eigen belang en het belang van alle andere gebruikers.
Iedere gebruiker
heeft een rol in het beheer!
Pak je een boek
uit de kast (die daar niet op willekeurige volgorde staan!) en wil je hem niet
mee naar huis nemen… dan moet je hem op dezelfde plek weer terugzetten.
Weet je niet waar dat is… zet hem dan niet zomaar ergens op het schap neer, maar ergens herkenbaar voor een bibliotheekmedewerker.
(Op de boekenkar van terug te zetten boeken, bijvoorbeeld)
Weet je niet waar dat is… zet hem dan niet zomaar ergens op het schap neer, maar ergens herkenbaar voor een bibliotheekmedewerker.
(Op de boekenkar van terug te zetten boeken, bijvoorbeeld)
Dat ‘moeten’ refereert
aan een belangrijke sociale norm om samenspel in goede banen te leiden.
Het is geen ‘moeten’ van de ‘wet’.. er staat geen doodstraf op als je het niet doet, niemand wordt gearresteerd en berecht.
Het is geen ‘moeten’ van de ‘wet’.. er staat geen doodstraf op als je het niet doet, niemand wordt gearresteerd en berecht.
Toch..
In een openbare
bibliotheek die echt werkt en tot zijn recht komt is vrijwillige bewuste medewerking van iedereen aan het handelen in
lijn met de basisopzet, wel een must.
Alleen dan zal iedereen er in vrijheid kunnen grasduinen, zijn eigen interesses zelfstandig kunnen uitdiepen en vlot ( en gericht) kunnen vinden wat van zijn gading is.
Alleen dan zal iedereen er in vrijheid kunnen grasduinen, zijn eigen interesses zelfstandig kunnen uitdiepen en vlot ( en gericht) kunnen vinden wat van zijn gading is.
Met dit stukje
wil ik inzoomen op praktische inzichten in ‘plaatsingsbeheer’ van fysieke
boeken in een bibliotheek.
Wie denkt dat een
bibliotheek een lineaire systeem is, moet beter kijken.
Ja, het is rijen boeken, beginnend bij A en eindigend bij Z.
Of beginnend bij code 0 en eindigend bij 999.9 (ofzo)
Ja, het is rijen boeken, beginnend bij A en eindigend bij Z.
Of beginnend bij code 0 en eindigend bij 999.9 (ofzo)
Als je alleen dat
ziet, dan kijk je alleen naar de kaas…. de geletterde, aan papier gebonden inhoud.
Maar er zitten ook gaten in de kaas…. heel veel zelfs.
Zonder die gaten, zou ‘ de flow’, de dynamiek niet werken.
Maar er zitten ook gaten in de kaas…. heel veel zelfs.
Zonder die gaten, zou ‘ de flow’, de dynamiek niet werken.
Hoe meer onder invloed van grote veranderingen, bij een grote ( en diverse) populatie gebruikers..
hoe meer ‘gatenmanagement’ een vak apart wordt!
Een collectie die
stijf in de kast staat, rug aan rug, kan alleen als een archief gebruikt
worden.. waar nooit iets (ertussen) bijkomt en nooit iets (tijdelijk) weg mag.
Een levende, (semi-)
publieke (met elkaar gedeelde) collectie….is…. constant in beweging.
(Ik merk dat ik
er daar erg veel over kan zeggen.. talloze voorbeelden zou kunnen aanhalen. Maar
in de context van dit blogstukje, probeer ik bij de praktische kern van het
betoog te blijven)
Als een
boekenkast ‘mudvol’ staat, is het heel
lastig om er een boek uit te halen.
Maar als je dan zelfs nog twee of drie geretourneerde boeken ertussen moet zien te schuiven, omdat daar op die plank hun plekje inde alfabetische reeks is… dan ben je ‘ in de aap gelogeerd’.
Ze ‘moeten’ op dit plek inde reeks. Maar als je dat alleen maar kunt bereiken door eerst 10.000 boeken allemaal 3 plaatsen op te schuiven, dan ‘schiet dat niet op’.
Maar als je dan zelfs nog twee of drie geretourneerde boeken ertussen moet zien te schuiven, omdat daar op die plank hun plekje inde alfabetische reeks is… dan ben je ‘ in de aap gelogeerd’.
Ze ‘moeten’ op dit plek inde reeks. Maar als je dat alleen maar kunt bereiken door eerst 10.000 boeken allemaal 3 plaatsen op te schuiven, dan ‘schiet dat niet op’.
Als er na iedere
25 tot 50 boeken een vrije ruimte op de plank is ter grote van circa 10 boeken,
dan is zowel opruimen als pakken een ‘fluitje van een cent’.
Ik observeer dat
de moderne mens zijn verzameling indrukken ‘ rug aan rug’ stijf tegen elkaar ‘managed’.
Het archief van de (eigen) ‘levenservaring’…. daar komt niets of niemand aan of tussen.
Het archief van de (eigen) ‘levenservaring’…. daar komt niets of niemand aan of tussen.
In de
middeleeuwen had zo’n beheersysteem wellicht wel gewerkt.
Iemand vertelde me deze week nog dat een lijfeigene in de middeleeuwen (die zijn dorp niet uitkwam) in zijn hele leven ongeveer net zoveel Megabyte aan verschillende indrukken opdeed als een modern mens nu in een dag.
In zo’n mentale schoenendoos administratie, kun je vrij vlug de opgedane kennis vinden die je zoekt, zelfs als het onverhoopt helemaal inde war zou raken, is ‘ uitzoeken’ (saneren) en alles weer op een rijtje krijgen, vrij simpel.
Alle andere lijfeigenen in het dorp, hadden ruwweg dezelfde range aan indrukken en vrijheden om eigen interesses uit te diepen (namelijk..’nauwelijks’ en ‘niet’).
Iemand vertelde me deze week nog dat een lijfeigene in de middeleeuwen (die zijn dorp niet uitkwam) in zijn hele leven ongeveer net zoveel Megabyte aan verschillende indrukken opdeed als een modern mens nu in een dag.
In zo’n mentale schoenendoos administratie, kun je vrij vlug de opgedane kennis vinden die je zoekt, zelfs als het onverhoopt helemaal inde war zou raken, is ‘ uitzoeken’ (saneren) en alles weer op een rijtje krijgen, vrij simpel.
Alle andere lijfeigenen in het dorp, hadden ruwweg dezelfde range aan indrukken en vrijheden om eigen interesses uit te diepen (namelijk..’nauwelijks’ en ‘niet’).
Ik ben een warm
voorstander van hoogfreqeunte mini-me-time, om je innerlijke natuurlijke informatiebeheerssystemen
voldoende gelegenheid te geven zich (dynamisch) snel, met weinig moeite te kunnen
ordenen.
Na zo’n 20-30 (minuten) ‘gebondenheid’ (aan een inhoudelijk activiteit of zaak) en inhoudelijke geconcentreerde betrokkenheid bij de indrukken die je verzameld….. effe ‘niets’…. openheid, ruimte…..
Na zo’n 20-30 (minuten) ‘gebondenheid’ (aan een inhoudelijk activiteit of zaak) en inhoudelijke geconcentreerde betrokkenheid bij de indrukken die je verzameld….. effe ‘niets’…. openheid, ruimte…..
Is er een nieuwe
aanwinst… een nieuw inzicht op dit thema voorhanden, die je aanspreekt, dan kan
die er meteen, ter plekke, bij… zonder dat je eerst je hele levenservaring 3
plaatsen moet opschuiven.
Vrij veel mensen hebben
een grondige hekel aan (mijn) nieuwe inzichten.
Gaan liever ‘dood’ dan dat ze hun collectie eens flink gaan saneren, om ‘schuifruimte’ vrij te maken die het deel van het leven wat (nieuwe) indrukkenbeheer is, zoveel gemakkelijker maakt.
Gaan liever ‘dood’ dan dat ze hun collectie eens flink gaan saneren, om ‘schuifruimte’ vrij te maken die het deel van het leven wat (nieuwe) indrukkenbeheer is, zoveel gemakkelijker maakt.
Het aardige is….
je hoeft helemaal niets van wat je (nog) van waarde vindt uit je oude indrukkenreeks weg
te gooien!
En ik bemoei me maar hoogst zelden tegen de inhoud van je indrukken aan!
En ik bemoei me maar hoogst zelden tegen de inhoud van je indrukken aan!
Maar wie loopt te
mopperen dat hij ‘oplossingen’ zoekt voor concrete problemen en ze al tijden
niet kan vinden binnen de context van gebondenheid (tijd-en ruimtegebrek)
binnen het eigen informatie beheer…tja.. die krijgt met mijn
informatiebeheersexpertise te maken.
‘Saneren’ is het
eerste woord wat bij een collectiebeheerder opkomt als het proces niet meer soepel
en vlot verloopt.
En echt, de
basics van zinvol dynamisch informatiebeheer in de fysieke bibliotheek,
verschillen niet erg van die in de virtuele wereld (computers) of van de
meta-fysische (mentaal-sociaal-emotioneel)
(-:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten