vrijdag 29 december 2017

synchroniciteit in storingen

Synchroniciteit vind ik een fascinerend fenomeen.

Verschillende mensen hebben er een nogal verschillende kijk* op; wat er wel en niet onder valt en wat je er wel en niet aan zou kunnen hebben om er alert op te zijn.

(* Ach, noem me een onderwerp in de wereld waarbij dat niet het geval is.....)

Zelf vind ik Robbert Perry's kijk erop wel aansprekend, want.... er zit een snufje meer ' down-to-earthness' in zijn speels-pragmatische kijk erop.


  • In dit Engelstalige radioprogramma legt hij uit welke type ( wat hij CMPE's noemt) zijn fascinatie hebben.
  • Een overzicht van een aantal door hem zelf meegemaakte exemplaren vind je hier.
  • Een verhaal van een mind-blowing synchronisity vind je hier.
    (Het lijkt me wel wat om zo'n leuke ' your biggest wish is simply falling into place' zelf binnenkort mee te maken.)
Vandaag kwam ik midden in een CMPE terecht, als reflectieve participant ( ik verzin het woord ter plekke!), rond het thema ' de noemer in detail kennen waarop je ontvankelijk bent, voor wat persoonlijk voor/van jou is'.
Details over de precieze inhoud ervan, laat ik hier nu bewust even achterwege..... want het is vooral het proces wat mij vandaag bezig houdt.

Het is niet voor het eerst dat mij 'dikke vette synchroniciteiten' opvallen in wat je in gangbare termen 'andermans leven'** zou noemen.
(**Wanneer ik vol empathisch met iemand ('s situatie)  mee-resoneer..... ben ik in een oneness-bewustzijn... en dan gedraagt het concept mij-en-de-ander zich anders.. meer als een 'holistische golfbeweging' en minder als 'delen'... )

Op de een of andere manier hebben die synchroniciteit opvallend vaak met elkaar gemeen dat er een 'storing' optreedt in de fysieke wereld, die als twee druppels water lijkt op samenlevingsissues waar diegene zelf (!) over spreekt een oplossing voor te willen vinden... waar in beide gevallen mijn aandacht actief op gevestigd wordt.
En binnen dat segment..... komen de thema's als  'verbinden' , ' besturen/verplaatsen' en 'communicatie' opvallend vaak aan de orde.

Een van de mooiste die ik me op dat gebied herinner, had te maken met een voicemail die ineens ertoe was overgegaan om zo snel 'op te nemen', dat je die 2 bewoners van het huis nooit persoonlijk direct kon bereiken.. al stonden ze naast de telefoon.
Ze wilden dus verholpen hebben dat die standaardreactie meteen 'gelanceerd werd', zodat je wel weer een echt gesprek met de 'ander' die contact opnam kon hebben.
Zelf hadden ze het wel geprobeerd, maar het technische euvel niet kunnen verhelpen.
Met mijn hulp lukte het wel.... ik stelde de responsietijd op 40 seconden (ofzo) in, in plaats van op 2.

Opvallend was dat beiden over elkaar 'mopperden' tegen mij, dat die ander niet echt bereikbaar was, maar altijd supersnel in de standaardresponsen verviel....
Ze gunden elkaar/zichzelf geen tijd om persoonlijk contact te maken, het werkelijk bericht  in real-time te ontvangen en dan zelf een bij het hier-en-nu passend (niet standaard) persoonlijk antwoord te formuleren.
Ook voor dat interrelationele euvel gold dat ze het zelf hadden geprobeerd op te lossen en er beiden niet in geslaagd waren.
Ik opperde dat er wellicht wat te leren viel uit de probleemoplossing van de voicemail... de responsietijd in jezelf langer instellen, zodat er persoonlijk contact  in het hier-en-nu tot stand kan komen.... 

Dat advies, n.a.v. het sterk gelijkende verband wat ik zag met een uitermate soortgelijk euvel op hun 'verbindingssysteem met de buitenwereld' leek ze 'toch sterk'.
Tja....persoonlijk denk ik dat het jammer is dat ze het niet op zijn minst even het voordeel van de twijfel hebben gegeven....

Nieuw is dit concept bepaald niet, dat 'storingen in de fysieke wereld' mogelijk een vrij directe synchrone relatie  hebben met meta-fysieke processen.
Louise Hay bijvoorbeeld, heeft uitvoerig geïnventariseerd welke lichamelijk mankementen opvallend vaak voorkomen bij bepaalde gedachtenpatronen.
En he... zelfs in de gewone 'mechanica'.... hebben bepaalde storingen een duidelijke relatie met minder handige gebruikersgewoonten!

Zijn er dan helemaal geen ' gewone' lekke banden, missende kabels, signalen van vloeistofproblemen, zich-niet-openende-sloten, gebroken spiegels, ruiten en meubilair, foutmeldingen, kortsluitingen, lekkages en dergelijke zaken meer?
Vast wel.. zou ik denken.
Maar als dezelfde type storingen zich opeens wel, statistisch gezien, overmatig vaak bij een en hetzelfde huishouden voordoen.....en erg veel overeenkomsten vertonen met wat er verder zoals relationeel speelt (wat ik zelf kan zien en wat me erover verteld wordt) .... tja.....dan vind ik het op zijn minst ' fascinerend'..... 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten