donderdag 25 januari 2018

blind een oogje in het zeil?

Net op mijn wandeling, liet ik mijn geest nog even door de overblijfsels van de dag waaien.

Mijn geest is vaak net een speurhond, die nog wat opvallends (voedends) aan de voeten van mijn bewustzijn neerlegt, als we uit wandelen gaan.
Dit keer een verhaal-kluifje waar nog wat vlees aanzit, die ik bijna zomaar had weggedaan.

Ik had vandaag in een youtube filmpje deze bekende uitspraak van Einstein voorbij zien komen:
"Science without religion is lamereligion without science is blind." 
(wetenschap zonder religie is lam, religie zonder wetenschap is blind)

Verder ben ik in de autobiografie van Gerard Croiset bezig ( wat heet, ik verslind het bijna) , een Nederlandse paragnost die in zijn boek uiteenzet hoe dat 'helderzien' nou werkt, waarbij hij al zijn werk erg goed heeft gedocumenteerd: assistentie van de politie bij vermissingen, hints aan het verzet in de oorlog, genezingen en juiste diagnoses ( waar de reguliere medische takken van sport ' uitbehandeld' waren.
Ik vertelde vriendin S.  vanmiddag dat een van de redenen waarom ik het boek verslond was dat hij zo'n stevige combinatie maakte tussen meten/documenteren en de onzichtbare wereld.

S. en ik haalden herinneringen op aan ons teamwork van dit jaar.
Hoe we op elkaar ingespeeld waren.
We deden grofweg ieder ons eigen ding, hadden ieder zo onze eigen taken, maar gaven elkaar ook aanwijzingen, waar nodig/nuttig of losten kleinigheden op het 'taakgebied' van de ander terloops even op, als bleek dat er iets over het hoofd was gezien, ofzo.
We bespraken ook een paar 'pogingen tot teamwork' die niet helemaal op die manier uit de verf waren gekomen... waarbij wij zo onze vraagtekens hadden of het nog wel onder de noemer ' echt team-werk' zou vallen.

In een e-mail met de energiewerk collega, sneed ik vanmorgen ook juist een thema aan ' wie/wat vertrouw je blind en wie/wat check je (en hoe)'

Op mijn wandeling had ik ineens een grappige gedachte:

Bij echt goed topniveau teamwork geef je vorm aan een reuze paradox:

  • je kunt elkaar blind vertrouwen
    en/simultaan
  • houdt iedere partner steeds (actief) een oogje in het zeil
Hoe doe je dat, blind vertrouwen met een oog open?

Ik realiseerde me ook, a la Einstein dat
  • alleen maar blind vertrouwen uitoefenen, zonder actief 'meekijken' tot grote ongelukken leidt: blindgangers.
  • alleen maar controle uitoefenen, zonder blind vertrouwen, tot starheid, er loopt niks meer... totale verlamming.
Croiset had het vermogen 'verlamde systemen' weer lopend te krijgen en gebruikte daarbij dingen die hij kon zien, maar waar anderen blind voor zijn.
Hij vertelde ook, hij had dat helderziende vermogen gedurende zijn leven moeten trainen.. 
Een deel van die training was.. zijn eigen intuïtie en weten, eigen waarnemingen blind leren vertrouwen.... ook/juist op momenten dat wat hij 'zag' door verder niemand werd gezien (geloofd/gewaardeerd/aangenomen), waarbij hij wel zelf-test-protocollen ontwierp om ook nog wel met wat meer traditioneel ' verstand' een oogje in het zeil van de gang van zaken te kunnen houden
En... alles documenteren wat hij zag en hoe de effecten waren.. zodat niemand hem ' blind' hoefde te vertrouwen.

Heb ik het vermogen om 'verlamde en blinde' menselijke besturingsystemen weer met open ogen goed lopend te krijgen, gebruik makend van wat ik zie in de onzichtbare wereld van de energie en het bewustzijn?
Is het mogelijk dat er op veel grotere schaal veel hoogwaardiger teamwork geleverd wordt van een hogere calorische waarde, waar meer mensen ' warm voor lopen' (echt blij van worden)?
Mijn weten vertelt me dat dat zo is.
En dus..... documenteer ik het proces.

P.S.
Met S. (groot honden liefhebber) had ik het ook even over hondentrainingstechnieken.
En..... dat ik hier in de aanloop van het verhaal mijn geest met een hond vergelijk.. is niet voor het eerst.
Ook in de beschrijving van Croiset's ' training' van zijn vermogens.... zou je eenvoudig vergelijking met de training van werkhonden kunnen zien, waarmee je ook ' tekens' afspreekt.. die uniek zijn voor de werkrelatie die je met je werkhond hebt ontwikkeld....
Fantastisch teamwork!
Blind vertrouwen op een intelligente entiteit die kan zien wat jij niet kan zien.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten