dinsdag 30 januari 2018

diepzinnig pulse-vissen

Vanmorgen werd ik wakker met de inspiratie voor deze blogpost.
Het bleek, voordat ik het kon gaan schrijven, dat ik zelf eerst nog even helemaal de diepte in moest, naar veel diepere bewustzijnslagen van het leven dan die ' van de oppervlakte'.

Mijn blog stukjes van gisteren kwamen uit de agrarische sector.
Vandaag komt een een andere tak van sport in de voedselketen aan bod: visserij.

Eerde deze week hoorde ik op de Nederlandse radio dat er gesproken werd over Nederlandse vissers die aan pulse-vissen doen, een vangstmethode waar Franse vissers in Boulogne en Calais actie tegen voerden.
Boulogne en Calais..... dat is vlakbij waar ik nu woon.

Pulse-vissen werd ook in het kort daar zo uitgelegd.. de vissen worden met elektrische stroompjes opgeschrikt van de bodem, zodat ze heel gemakkelijk ( want ze zijn ook enigszins gedesoriënteerd) met een schepnet op te scheppen zijn.

De uitleg van de techniek op internet wijkt naar mijn inschatting een beetje af van hoe het op de radio werd verteld en voorgesteld. Toch kies er ik ervoor die radio-uitleg als basis te nemen voor de vergelijking die ik ga maken in de 'zee van het bewustzijn' en het daaruit opvissen van heldere relevante aanwezige informatie.

Uit neurologische wetenschap, psychologie ( en je eigen dagelijkse ervaring) is bekend dat je meerdere bewustzijnslagen tot je beschikking hebt.
Op hersenscans corresponderen die met diverse golfpatronen.
Je bent ' diep' in slaap, of komt, al wakker wordend weer 'aan de oppervlakte van je bewustzijn'.
Mensen die onvoldoende ' diepe slaap' hebben.... daar gaat het minder goed mee.
Kennelijk is er iets op die grote diepte, van grote waarde voor je algehele welzijn.

He, iedere waterbewoner heeft zijn eigen 'laag' in de het water waarop hij zich het meest thuis voelt....de boden, de oppervlakte, warm water, koud water, stromend water, stilstaand water......etc.
(Aardig om te noteren is dat de grootste zoogdieren van deze aardbol ( de top 10 daarvan zijn allemaal walvissen) , op alle lagen van de oceaan thuis zijn ... zijn voeding uit diepere lagen van de zee  haalt en zijn adem aan de oppervlakte. De potvis, bijvoorbeeld, duikt tot 3 km diep voor voedsel en kan 2 uur onder water blijven!)

Sommige humanoide landzoogdieren (mensen) willen/kunnen alleen 'oppervlakkig' functioneren als ze wakker zijn. Enige vorm van diepzinnigheid is voor hen ' ver-van-hun bed' .
(Technisch gezien dus eigenlijk meer .. alleen maar in hun bed :-) )
Anderen houden juist van 'meer diepgang' in relaties... zoeken juist de lagen van de ' diepe verbondenheid'.

Dat konden nog wel eens geen toevallige beeldspraak uitingen zijn!
Hoe 'dieper' je komt.. hoe groter de verbondenheid.... want.... in de allerdiepste diepte van het bewustzijn; zeggen esoterische bronnen unaniem.. zijn we allemaal  in wezen 1 wezen... zijn we allemaal (onlosmakelijke) aspecten van 1 bewustzijn... een grote energiesoep.

OK.. in de context dat er best natuurlijke individuele verschillen kunnen zijn, in habitatvoorkeuren ( rustig poedelen in stilstaand water, keihard voortbewegen in snel stromend water etc.) .....
Steek wat (lage) electrische impulsen in water en alle 'inwoners' raken daardoor gedesoriënteerd.
Kunnen ( kennelijk)  niet zo gemakkelijk meer op de ' bodem' van het bestaan blijven, al zouden ze het willen.
Worden stukken passiever, dan ze van nature werkelijk zijn.

Goh... en dat klinkt nou weer erg bekend van dit beeld wat ook een pulse-experiment: is ontworpen om gemakkelijk veel informatie me op te kunnen scheppen.
Voeg de hele tijd kunstmatige impulsen toe aan het vibrationele electro magnetisch bewustzijnsveld en...... kijk wat er met de populatie gebruikers van dat energieveld gebeurd.

  • Energieverlies?
  • concentratievermogen verlies?
  • leervermogenverlies?
  • grotere passiviteit?
  • lager empathisch verbindend vermogen (waar meer emotionele diepgang)  is?
  • leven in grote en toenemende angst voor tekorten?
  • leven in ( ikke-ikke-ikke en de rest kan stikken) survival-mode?
  • niet (' op de bodem') stil kunnen zitten.. even helemaal niks doen?

Klinkt mij wel als bekende symptomen in de oren.
Zou ik maar zo me voor kunnen stellen dat werkelijk aan de hand is.

Maar ja, ik heb dan ook een ( te?) levendig voorstellingsvermogen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten