zondag 7 januari 2018

effe... verwennen

Gisterenavond ging tegen acht uur de telefoon.
Een vriendin vroeg of ze volgende ochtend langs kon komen om me wat aan te reiken.

Geen idee wat dat kon zijn, maar dat werd wel duidelijk, vanmorgen tegen tien uur.

Het bleek een aantal 'items' te zijn, die nacht vers uit Nederland overbracht door haar echtgenoot.

Het allereerste wat ze uit de tas toverde met een grote glimlach was een pakje thee.
Ze vestigde heel expliciet mijn aandacht op wat er op wat de verpakking te melden had. Haar lichaamstaal zei mij dat ik daar iets bijzonders uit kon of moest afleiden.

Ik las hardop: " Even... VERWENNEN"
Dat was kennelijk wat ik wat haar betreft uit de 'boodschap' op moest pikken.
Dat het om zwarte thee ging, met blauwe bes en kaneel, 100% natuurlijk... was duidelijk bijzaak... want ze dook meteen verder in de tas om de rest te laten zien.

Ik kreeg verse fijngesneden boerenkool (en we hadden het er een tijdje over dat dat 'typisch Nederlands' is).. boerenkool kun je hier in Frankrijk maar moeilijk krijgen, zeker niet zo mooi fijn voorgesneden.
En een mooie makreel, oude kaas en wat zoutjes.

Ik werd dus duidelijk 'even verwend' ( en .... zulke 'goodies' krijgen uit Nederland, was heel erg fijn).
Maar ook dat we ' boodschap aan elkaar ' hadden, de tijd hadden voor een mooi gesprek met een lach en een traan, met diepgang van zieleroerselen tot en met luchtige en hilarische anekdotes als je 'effe' echt heel erg nodig moet plassen... maar er geen toilet voorhanden is.

Ik ben 'effe' weg.. had ze thuis gezegd.
Tja....soms (zeker hier in Frankrijk) is 'effe' gewoon 4 uur!

Een ander stel Nederlandse vrienden kwam ook nog even langs, zij reikten me Snoopy-snoepjes aan.
Nog meer verwennerij!

Toen iedereen weg was, ging ik even een wandelingetje maken.
Voor de frisse neus, de lichaamsbeweging en.. ik hoopte er mijn wekelijkse oblique technique uit de 'lucht' te kunnen plukken... waarvoor ik nog geen inspiratie had gehad die echt ' vers' uit de 'live-stream van het leven' voelde.

Bij het verwerken van al mijn indrukken van de eerdere uren, op mijn wandeling.... zag ik ineens hoe een van de belangrijkste lessen die wonen in Frankrijk me heeft geleerd, in de gebeurtenissen van de afgelopen paar uur was weerspiegeld.

Toen ik 'vers' uit Nederland kwam, had ik 'effe', (ook) nog als modus operandi.
Effe eten, effe boodschappen doen, effe een klus afmaken, effe dit.. effe dat....
De basis van de Nederlandse 'efficiency'.....?
Effe.....

En ( bless it...) .. wie daaraan vasthoudt in Frankrijk wordt heel snel heel erg ongelukkig, want 'effe' zit niet in de Franse volksaard!
'Effe lunchen' duurt tenminste twee uur.
' Effe onderdelen bestellen', is echt niet de volgende dag geleverd! Je hebt mazzel als het de volgende week is.
'Effe' naar de winkel..... kent vaak een rijtijd van 20 minuten ( om bij de winkel  te komen) en dan nog een rijtijd van 20 minuten om af te rekenen....
' Effe regelen' in bureaucratische of service verlenende systemen......? Ga er gewoon maar van uit dat het minstens 2x zo lang duurt als in Nederland.. en dat is op een goede dag, als je alles bij je hebt wat er nodig is en het rustig is.

Dat is eerst.. effe wennen!
Effe flink wennen, zelfs.
Effe flink balen en effe regelmatig behoorlijk mopperen!

Maar dan.....gaan op een dag de ogen open.....een wat rustiger levenstempo, met een stuk flexibeler 'deadline's' en minder rug-aan-rug geplande targets van af te strepen 'to-do's' blijkt..... een nuttig ingrediënt om 'kwaliteit van leven' een boost te geven.

(Je zou kunnen denken dat ik aan mindfullness refereer.
Maar ik weet dat het in zijn nuance anders zit!
Mindfullness is ook een Engels woord en ik denk dat dat in zichzelf alweer genoeg zegt.. .
De kans is groot dat een woord wat de lading echt goed dekt, vermoedelijk ook een Frans woord is... of een Frans gebaar...)

Nooit meer 'effe'?
Ach, daar zouden mijn vriendin en ik denk ik niet voor willen pleiten.
Wij zijn er allebei ook dol op om een (grote) klus (goed) te kunnen  klaren met de vaart van een F16.
Zien er reuze de lol van in om onze eigen  'rondetijden' voor allerlei klussen scherper te steller, door echt heeeeeeeel erg efficiënt te zijn, planmatig, methodisch en compleet gefocust te zijn op de taak.

Toen ik dat beeld van het Nederlandse 'effe' voor me zag ( in combinatie met 'verwennen'), viel alles eigenlijk op zijn plek.
Naast fysieke' boodschappen uit Nederland' en 'een boodschap aan elkaar' , had ze mij ook de boodschap van 2 blogposts voor vandaag aangereikt met het thema, 'vers, uit Nederland'.
Zij had, meteen bij binnenkomst, (effe... 4 seconden?.....!) mijn aandacht gevestigd op wat de titel werd van de oblique technique. Een speelsuggestie voor Nederlanders die iets van onze levenservaring willen leren over een boost geven aan  'kwaliteit van leven', plus.... dit blog stukje over de achtergrond ervan.

Ik (traag van begrip....?) had er alleen ruim vijf uur en 'even lunchen' en 'even wandelen' voor nodig om ' dat deel van de boodschap', vers opgevist uit de live-stream van het Nederlandse leven echt luid en duidelijk te ontvangen!

(-:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten