maandag 8 januari 2018

meningen, aannames, overtuigingen en observaties

Stel.. je ziet dat iemand, die je helemaal neit persoonlijk kent,  moeite doet om iets te proberen te bereiken, wat ook nog overduidelijk belangrijk voor hem of haar is.

  • iemand probeert een verzorgde indruk te maken, om een nieuwe goede baan of fijne partner aan te trekken
  • iemand probeert een fiets met een karrenvracht aan boodschappen in de fietstassen de heuvel op te fietsen.
  • ....
En nu zie jij dat er iets niet ' in de haak is', gegevens.... de indruk die iemand wil maken, de boodschappen die iemand graag thuis wil krijgen:

  • de achterkant van de rok zit in de slip/ er zit spinazie tussen de tanden, de gulp staat open....iets in die orde van grootte
  • je ziet de boodschappen gevaarlijk overhellen, wellicht zelfs al een paar items op straat belanden.
  • .....
Het is vrij duidelijk dat de persoon in kwestie het niet in de gaten heeft, wat jij van een afstandje nogal duidelijk ziet gebeuren.
Wat doe je? En waarom (wel/niet)?

Hoeveel 'messen' heb je al in je 'ribben' gehad met het ten uitvoer brengen van eventuele betrokkenheid bij iemands welslagen?  Hoe vaak is' je kop' er al af gebeten? Heb je ' de kous op de kop' gehad?

Nee, ik heb het hier niet over iemand aanspreken op hufterig/ a-sociaal gedrag in het publieke domein.. wat helemaal nogal een tricky bezigheid is tegenwoordig.

Nu heb ik nogal eens de 'euvele moed' om iemand te hulp te schieten als 'ie zelf met energetische fluorescerende spijkers aan het strooien is ( al dan niet bewust uit het bagagerek van het leven, of handenvol 'links en rechts' ) op het pad waar hij zelf (en anderen) weer gaat fietsen, omdat diegene denkt dat daar zo, uitgerust 'fietsen' de (eigen) veiligheid en welbevinden doelmatig bevordert.

Hoe vaak denk je dat ik daarop iets hoor in de trant van:" Goh, dank je wel dat je de moeite hebt genomen om je observaties met mij, iemand die je helemaal niet kent, te delen, vanuit een medeleven dat ik mijn doelen soepeler kan bereiken? "
Hoe vaak denk je dat ik daarop hoor:" Ik had jou niet om je mening gevraagd!Laat me met rust. Ik wil echt helemaal niets met je te maken hebben."
Opvallende observatie dat hoe 'bewuster' of 'spiritueler' iemand zich affichieerd , hoe sneller, dieper en energieker ze hun energetische fileermes in mijn wezen steken.
Het ' ik wens je veel liefde op je pad' waarmee doorgaans zo'n bericht dan wordt afgesloten klinkt, gezien de toonzetting van de rest van de woorden, klinkt meestal eerder alsof er bedoeld wordt "Mens, val ter plekke dood!", maar ja... dat dat slecht is voor je 'karma' is in die kringen wel vrij algemeen bekend. 

Dat wat je werkelijk meent ( de 'vibes'), veel verder reist dan de 'warme' woorden die je erop plakt.... is minder bekend.

Uiteraard steek ik mijn hand in eigen boezem!
Natuurlijk ben ik alles waar ik voor uitgemaakt wordt. De observatie van de ander  van de hele situatie klopt.
Natuurlijk ben ik zelf ' nog erger' dan zij (op het gedragsgebied waar ze zich op een bepaald niveau wel bewust van zijn dat ze dat wel waren ( als ze het gedrag ZELF(!)  niet zo sociaal vinden in die omstandigheid) en niet waren ( als ze  het gedrag ZELF (!) wel sociaal is vinden in die context).

Ik weet dat ik, als ik helemaal 'kalm, vredig en open ben'  een sterk uitvergrotende 'spiegel' ben .. en ik heb daar vrede mee.
Ik zie daar de lol wel van in en de waarde als bewustzijnsontwikkelingsgereedschap in gemeenschappen.

Mijn bewustzijns-spiegel is als water.... het spiegeloppervlak kan best wel even opengereten worden als het een flinke pets krijgt, maar anders dan een fysieke spiegel... krast het gelukkig niet permanent.

Een aardige observatie is bij dergelijke interacties, dat veel mensen " meningen, aannames, overtuigingen en observaties" op een hoop gooien, alsof het synoniemen voor hetzelfde ding zijn.
Tja, het is misschien wel allemaal fruit, maar het zijn zeker niet allemaal 'appels'.
En niet alle appels, die je 'zomaar' worden aangereikt zijn 'giftig'.

(O ja.. de niet-organische gegroeide, maar dagelijks met pesticiden besproeide appels die je eigenlijk overal in de moderne geïndustrialiseerde maatschappij tegenkomt.... die zitten natuurlijk wel vol gif. En inderdaad.. dat zie je niet aan de buitenkant.... of het moet zijn dat juist die gif-appels er zoveel aanlokkelijker en aantrekkelijker uitzien.. zoveel meer lijken op de aanname van hoe een appel ( of 'liefde' en 'wezenlijke betrokkenheid') er volgens de publieke overtuiging uit zou moeten zien, aan de buitenkant. Tja....)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten