donderdag 11 januari 2018

piraterij

Wat een prachtige synchroniciteit vandaag.

Ik correspondeer met een dame, met twee jonge kinderen, in Frankrijk en stuur regelmatig via de e-mail 'speelsuggesties' door voor samenlevings-bewustzijnsontwikkeling.

Vanochtend kreeg ik inspiratie om haar deze speelsuggestie (1) aan de hand te doen.
(Context: Zij had gereflecteerd en meegeresoneerd op een beeld wat ik had geschetst (iets met zeilschepen) en gemeld dat in haar versie daar piraten de bemanning van vormde.. dat 'plaatje' had ze verder van 'achtergronden' voorzien van de uitdagingen waar ze met het gezin voor staat)

----
(1)
Zie 'toeval'.... als de hand van de meester in de leefschool.. en wie goed op 'toeval' let, leert veel van de meester in het klaslokaal van de fysieke wereld!

(.......)


Een aardig bewustzijnsontwikkelings 'spelletje'... 
juist om die verbinding tussen innerlijke ontwikkelingen te maken met het heel erg goed opletten wat er in de fysieke wereld aan waardevols langs komt zeilen .. 
....geschikt voor alle leeeftijden.. 
bij uitstek geschikt om als gezin in leefschoolverband te doen... is ' piraat zijn met piraten oefenen'.

Het gaat zo.

Je 'zet de intentie' om alert te zijn op alles wat 'piraat' is
Letterlijk!
Piratenliedjes, piratenplaatjes, het woord piraat.... alles, alles, alles.
(zelfs.. piratenaanwijzingen..... houten benen, een haak als arm, een papegaai op de schouders, een schatkist, een doodshoofdvlag)

Via 'toeval' (de hand van de meester, weet je nog) zul je, zonder dat je er noemenswaardig moeite voor hoeft te doen(!) of 'extra' tijd in hoeft te steken..... talloze piraten tegenkomen in het dagelijks leven.
(Ja, zelfs op de campagne in Frankrijk!)

Dan is natuurlijk de belangrijke piratenvraag : welke rijkdommen hebben 'ze' bij zich?
(Piraten delen hun innerlijke rijkdommen en levenswijsheden graag met andere collega-piraten, die op de uitkijk zijn welke rijkdommen er zoal 'voor het grijpen' liggen in de dagelijkse dag)

Dus.. waar wijst de hand van de meester op? Waar gaat dat piratenliedje precies over, wat staat er op dat pak cornflakes als slogan waar die piraat op is afgebeeld. Wat zegt het me... ( in de leefschool.... dus hoe zou wat het zegt van praktische toepassing kunnen zijn op waar we als gezin mee bezig zijn?

Piraten zijn ook grappenmakers, hoor..... dus blijf wel zelf nadenken en goed met elkaar overleggen of het eens kunt worden over de praktische bruikbaarheid va een rijkdom die je zomaar in je schatkist kunt steken  ( of dat de meester gewoon zat te testen of jullie wel nog op zaten te letten...)

-----

Ongeveer een uur later kon ik haar deze ervaring mailen:

-----
(2)

Direct nadat ik de mail had geschreven, ben ik even het stadje hier ingewandeld.
Ik wilde een brief posten en wat ingrediënten op de markt halen voor de lunch straks, met een vriendin.
Toen ik hier door het park liep vroeg ik me losjes af of ik op mijn tripje in de buitenwereld vandaag ook nog een piraat ergens tegen zou komen......

Op het einde van mijn boodschapjesronde, nadat ik een bekende op straat 'overvloed van al het goede had gewenst'.....stapte ik een bakkerij binnen om een baguette te halen.
Het was daar nogal druk, dus ik moest een beetje en vreemde manoeuvre maken rond de deur en allerlei mensen om bij het einde van de rij te komen.
Daardoor.... viel mijn oog op iets wat in die hoek van die overvolle winkel opgesteld stond.

Houd je vast:
Een doos, met een gleuf erin waarop geschreven stond ' apprentie pirate'!
Ik schoot in de lach.. daar was mijn ontmoeting met een piraat in het 'wild' van de 'gewone fysieke wereld'!

En niet zomaar een piraat.. maar een leerlingpiraat 'in het Frans'... in het 'hart' van Frankrijk zelfs.. want wat is Franser dan Frans (dagelijks!) brood
Ik keek eens wat beter om me heen: de hele winkel was, sinds de laatste keer dat ik er was, nu opeens volgehangen met piratenhoeden, schatkisten, zwaarden, schedels, eenlenzige verrekijkers... ongeveer alles wat je maar aan piratendingen kan bedenken . Overvloed!
Wie meedoet, zich aanmeldde voor deze 'actie'..... zo vertelde me de hele installatie... kon een grote playmobil piratenset winnen ( om.... mee te spelen, 'voor kinderen' ...uiteraard, overal waar je maar gaat play-mobil) .

Ha, ha, ha... wat een overvloedige synchronisiteit tussen het onstoffelijke hier-en-nu en het stoffeljke hier-en-nu !

De hand van de meester strooit regelmatig met gulle hand ;-)  ( at the speed of light) 

------



P.S. van een dag later

Net las ik in bad de column van Vlaamse vader van 2 kinderen Bart Eeckhout in DM Magazine van 20 mei 2017, getiteld 'tussen draaitol en handspinner'.


Het stukje gaat over kinderspeelgoed en 'hypes' daarin, waarin soms intensief met een tol of knikkers wordt gespeeld en er dan weer een tijd lang/nooit meer naar omgekeken wordt.

In dat stukje, kom ik geheel onverwacht ook ineens piraten tegen!

"Een jaar lang keek niemand in de klas om naar zijn knikkerverzameling. Tot er plots toch weer twee in een hoekje begonnen te stuiteren met piraten, driekleuren of chinezen. Geen week later zat de hele speelkoer op de knieën te knikkeren, of te onderhandelen hoeveel smurfen een grote planeet waard was."

In mijn 'kindertijd', in Nederland, waren er geen knikkers die piraten werden genoemd, in ieder geval niet in de cirkels waar ik in knikkerde....
Dat zou dus best iets Vlaams kunnen zijn...
Toch opvallend....het gezin met de 2 kinderen waar ik de speelsuggestie om eens een tijdje mee te spelen, naar had gestuurd gisteren, is ook een Vlaams gezin....

(waarvan de moeder me heeft geschreven een bijzondere fascinatie te hebben voor ronde objecten (cirkels) en pulserende bewegingen ( tollen en spinners....)



1 opmerking: