dinsdag 16 januari 2018

solliciteren

Gisteren maakte mijn vader me alert op een vacature.

Ik was wel nieuwsgierig en zocht de wervingstekst online op.

Ik werd enthousiast.
Want he, ik pas precies, maar dan ook naadloos in het  functieprofiel, de beschrijving van wat diegenen die ze zoeken in huis moet hebben.
Da's nog niet alles.
In die context... kan ik mijn inhoudelijke expertise en de, in de loop der jaren opgedane inzichten erg goed inzetten, met..... de mogelijkheid mijn (vrij grote) ambities daarmee in vervulling te zien gaan. 

Wat zoeken ze?

Iemand die
-  'de vinger op de zere plek' kan leggen
- vasthoudend is 
- eerlijk en open is
- zijn eigen afwegingen maakt
- niet bang is om 'muurtjes' van de gevestigde orde te slechten
- tot de kern van de zaak door kan dringen
- durft te vernieuwen
- durft grote knelpunten aan te kaarten

Dat is in een notedop wat ze zeggen graag te zien in de persoon die hen zeer geschikt lijkt voor de taak. 

Maar ja.... 
Juist omdat ik zo geschikt ben voor de taak ( :-) ) ..... zo eerlijk en open, de vinger supersnel op de zere plek kan leggen, mijn eigen afwegingen onverschrokken  maak, niet bang ben om een knelpunt in de' normale' gang van zaken te signalen en graag concrete vernieuwingsvoorstellen doe..... moet de invulling van die taak wel nog aardig op een paar kernpunten getweakt worden, wil ik het zinvol kunnen doen en (dus) met opgewekte  'zin' en groot optimisme willen doen.

Dan wordt het een hele boeiende testcase, natuurlijk!
In hoeverre zijn de wervers bereid en in staat om die 'gewenste' capaciteiten ook werkelijk in de praktijk hartelijk te verwelkomen...?

Zo ongeveer het eerste wat ik, compleet met concrete (onconventionele!) tweaksuggestie aandraag in mijn sollicitatiebrief gaat over...... hun eigen kernidee van hoe die functie ingevuld moet worden, naar hun idee!

Tja!
Laat ik dan net vrij zeker weten dat het juist het star vasthouden aan die traditionele werkwijze is die de in de basis de zo vurig gewenste vernieuwingen keihard tegenhoudt......

Of ze dus echt willen wat ze zeggen te willen als mijn typende vingertjes linea recta op een nogal zere plek in hun 'voorstelling van zaken' wordt gelegd.....is natuurlijk een nogal belangrijke vraag!

Ik schreef, bijna een jaar geleden op een ander blog dit stukje..
De 'senior' die erin aan het  woord komt, geeft duidelijk aan waarom je er maar beter zo rond de eerste kennismaking achter kunt komen, als de 'wens tot grote verandering van resultaten', niet ook de mogelijkheid insluit om de werkmethoden vrij fundamenteel te mogen aanpassen.
(Klik op de playbutton in het Nederlandse schild om de blog post door mij voorgelezen te krijgen)





Ik weet ook...
Mocht deze organisatie het echt menen dat ze die fundamentele  ' vernieuwer' zoeken met mijn kwaliteiten, de super-katalysator voor echte duurzame vooruitgang die ook de 'eigen' geledingen mag doorlichten...
Als ze inderdaad met mij in zee willen gaan (onder de flink getweakte interpretatie van hoe die functie ingevuld dient te worden als ik het ga doen.. hé) ... 
Nou.....dan zou ik daar een wereld-job aan hebben.. in Nederland, op een plek die weergaloos mooi is... weet ik uit ervaring.

Kortom, ik ben reuze benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten