zondag 11 februari 2018

hersenspoeling

Grappige gedachtenkronkel....

"Welke kleur hersenspoeling gebruik jij?"

Gisteren kwam even in een gesprek ter sprake dat het tegenwoordig haast vreemd gevonden wordt dat als er grijze haren in je manen verschijnen, je niet een 'spoelinkje' neemt.
En.. dat een kleurtje in je haar, tijdelijk of permanent, ook al veel wordt toegepast in de jaren als je 'eigen haarkleur' nog volop van zichzelf in uitbundige bloei staat.
Van dat verven is trouwens wel bekend, dat het de kwaliteit van je haar niet erg ten goede komt.
Hoe minder producten, hoe meer vreugd, lijkt toch wel op te gaan voor een florerende haargroei.

Ineens kreeg ik een brainwave, terwijl ik rustig in de stoel zat en niks anders deed dan voor me uit te kijken.
(Kijk eens wat vaker in de spiegel van de....ziel :-) ?)
Ik zag voor mijn geestesoog het beeld verschijnen hoe het woord 'spoeling' ook gebruikt wordt voor een vrij-diepgaand-het-uiterlijk-gedrag veranderende behandeling onder de haardos: 'de hersenspoeling'.

Wat is de natuurlijke kleur van jouw hersenen?
(Grijs is geloof ik het wetenschappelijke correcte antwoord.. maar ja.. ik bedoel het natuurlijk niet in superletterlijke zin)

Wat is je natuurlijke eigen kleur?
Als je hersenen/brein/geloofsystemen van jongs af aan steeds gespoeld zijn met een kunstmatig kleurtje.. zodra je eigen kleur zich ook maar 1 millimeter vertoonde.. tja.... dan weet je misschien na een paar decennia helemaal niet meer wat je eigen kleur nou eigenlijk is.

Wat is hersenspoeling dan?
(Er even voor het gemak van uitgaand dat de behandeling werkelijk bestaat.)
Nou, dat je gebombardeerd wordt met informatie van buitenaf die in zijn geheel niet op natuurlijke wijze uit jezelf is gegroeid, zou ik dan vermoeden....
Verkrijgbaar in diverse 'pakjes' en 'zakjes' in diverse kleurschakelringen van 'Ethos' ( en dat is geen drogisterijketen): opvoeding, school, religie, politieke partij, beroepsgroep, landscultuur.....?

Zou er ook ' ont-hersenspoeling' zijn... middelen en methoden waarmee je een (aangeprate) kleur waar je op uitgekeken bent los kan weken van je eigen kleur, zodat die er snel weer onder te voorschijn komt?
En wat zou dat dan zijn?

Enne... als je geen enkel middel wat van buitenaf wordt aanbevolen echt vertrouwd, zit er dan weinig anders op dan 'het' op natuurlijke wijze laten uitgroeien, of 'millimeteren'?

Hmm... best toch wel een interessant kleurtje, deze hersenspoeling ;-)

(-:

Ik grinnik nog wat, na het schreijven hiervan.
Ik observeer dat mijn haar van nature aardig fijn en stijl is.
Maar wat er onder de schedel in mijn gedachtenwereld groeit, is van nature best wel een stuk springeriger , kronkeliger en langer (langdradiger ;-) ) dan wat het bij veel andere mensen lijkt te zijn*.
Vaak vallen er zomaar opeens 'pieken' los uit mijn 'kapsel' voor mijn 'geestesogen' , die ik dan even met een 'blogstukje' vastpin...
Ha, ha.....heb ik dan een natuurlijke volle bos (lange) hersen-krullen?

(En is dat dan 'van nature' of is 'ultrakort en stijl' de moderne mode en zijn de wilde krullen eruit 'gestijld' met allerlei methoden?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten